Swift Response 2025 pratybos
Swift Response 2025 pratybos
Per gegužės mėnesį Lietuvoje buvo dislokuota apie 30 Vokietijos karinių sraigtasparnių, įskaitant TIGER atakos, NH90 transporto, CH-53 sunkiojo transporto ir EC135 lengvuosius daugiafunkcius sraigtasparnius. Šie orlaiviai vykdė treniruočių skrydžius beveik visoje Lietuvos teritorijoje, įskaitant pasienio zonas, tiek dieną, tiek naktį, kai kurie skrydžiai buvo atliekami itin žemame aukštyje.
Gegužės 6 d. virš Vilniaus, Kauno bei Ruklos buvo pastebėta įspūdinga 26 vokiečių sraigtasparnių formacija, simbolizuodama sąjungininkų pasirengimą reaguoti į galimas grėsmes, tačiau tai nebuvo paskutinė galimybė vilniečiams išvysti vokiečių orlaivius, antrą kartą 17 orlaivių formacija praskrido virš katedros aikštės Vokietijos brigados inauguracijos proga, šiuo atveju orlaiviai skrido 80-100 m aukštyje.
Gegužės 15-16 dienomis vyko didelio masto oro desanto operacija virš Ruklos. Transportiniai lėktuvai Airbus A400M, Boeing C-17 Globemaster III bei Lockheed Martin C-130 Hercules / Super Hercules desantavo karius, techniką bei kitus krovinius. Orlaiviai desanto mėtymą atliko 500-600 m aukštyje. Iš viso oro desanto operacijoje dalyvavo 22 orlaiviai. Dalis šių orlaivių po operacijos leidosi pasipildyti kuro Vilniaus ir Kauno oro uostuose.
Pratybų metu Vokietijos kariuomenės sraigtasparniai skraidė ypač žemai, kai kurie skrydžiai buvo atliekami 30 metrų aukštyje, stengiantis išvengti priešo aptikimo. Visos operacijos buvo vykdomos iš Panevėžyje esančios, Pajuosčio karinės oro bazės.
Taip pat verta paminėti, jog vienas Boeing C-17A Globemaster III lėktuvas, po desantavimo operacijos nusileidęs Vilniuje, pasižymėjo kiek neįprasta išvaizda. Nors dešimtmečius JAV karinių oro pajėgų transporto bei kuro papildymo lėktuvai išdidžiai skraidė su užrašu ant orlaivio šono – U.S. AIR FORCE, tai po truputį keičiasi. Tokie pokyčiai susiję su 2023 metais pradėta mažo atpažinimo programa, kuria siekiama didinti „operacinį saugumą“. Šis orlaivis buvo pirmasis iš USAF C-17 lėktuvų parko, kuriam buvo pritaikyta naujoji saugumo politika. Globemaster’is buvo nudažytas USAF standartine pilka spalva, išskirtinis ženklinimas apsiribojo tik maža Jungtinių Amerikos Valstijų vėliava ant uodegos. Nors naudojamos vizualinės maskavimo priemonės, transportiniai orlaiviai vis dar skraido su Mode-S ir ADS-B atsakikliais – kitaip tariant, jie vis dar matomi viešose orlaivių sekimo platformose. Kol kas net ir ypač svarbiais ir jautriais momentais šie transportiniai skrydžiai gali būti viešai sekami.
Data: 2025-05-26
Nuotraukos: Dominykas Ambrasas ir Darius Merkšaitis