Reaguojant į neteisingą informaciją naujienų portaluose
Reaguojant į neteisingą informaciją naujienų portaluose
Šiandien Lietuvos naujienų portaluose pasirodė klaidinanti informacija, jog Vokietijos karinių oro pajėgų transporto lėktuvas Airbus A400M nesėkmingai bandė nusileisti Vilniaus oro uoste ir grįžo į Wunstorfo karinę bazę. Iš tiesų tai buvo suplanuotas mokomasis manevras, vadinamas „Touch and Go“.
„Touch and Go“ (liet. „ledimasis konvejeriu“) – tai vienas svarbiausių aviacijos mokymų manevrų, plačiai naudojamas civilinėje, karinėje ir net komercinėje aviacijoje. Jo esmė – orlaivis leidžiasi ant kilimo–tūpimo tako, nusileidžia ir nesustodamas vėl pakyla į orą. Tokia praktika leidžia pilotams treniruotis pačias sudėtingiausias skrydžio fazes – kilimą ir tūpimą – per trumpą laiką atlikti kelis kartus. Tai lavina įgūdžius, reakcijos greitį bei didina pasitikėjimą orlaivio valdymu.
Civilinėje aviacijoje šis metodas yra neatsiejama pradinio pilotų rengimo dalis – studentai per vieną treniruotę gali atlikti dešimtis “Touch and go”. Komercinėje aviacijoje keleivinių lėktuvų „Touch and Go“ manevrai pasitaiko rečiau, tačiau tokias treniruotes galima išvysti ir Lietuvoje. Pavyzdžiui, paskutinį kartą GetJet Airlines A320 kelias valandas atlikinėjo konvejerinius tūpimus Palangos tarptautiniame oro uoste.
Karinėje aviacijoje šis manevras praktikuojamas tiek naikintuvų, tiek transporto lėktuvų pilotams. Vakarų oro pajėgos dažnai skrenda į kitus oro uostus ar net valstybes, kad treniruotės vyktų skirtingomis sąlygomis ir būtų sukaupta daugiau skrydžių valandų. Tokius mokomuosius skrydžius galima nesunkiai pastebėti orlaivių sekimo programėlėse. Pavyzdžiui, Vokietijos karinės oro pajėgos dažnai vyksta į Danijos ar Norvegijos oro uostus atlikti būtent šių manevrų.
Nepaisant pažangių simuliatorių, realaus „Touch and Go“ vertė išlieka itin didelė. Joks treniruoklis negali visiškai atkartoti tikrojo orlaivio elgsenos, aerodinamikos, svorio pasiskirstymo ar tikrų pilotavimo pojūčių. Tik ore atliekami “Touch and go” leidžia pilotui įgyti patirties, kuri tampa lemiama realiose situacijose. Todėl šis manevras tebėra viena svarbiausių pilotų rengimo metodikų, jau dešimtmečius padedančių ruošti tiek civilinius, tiek karinius, tiek komercinius lakūnus.
Data: 2025-08-26
Oro uostas: EYVI - Vilnius Intl.
Orlaivis: Airbus A-400M-180
Luftwaffe (German Air Force)
Nuotraukos: Dominykas Ambrasas